Jag upptäcker att den gångna veckan bara rusat förbi. Det var förra fredagen jag bloggade från matematikbiennalen. Det var kul att träffa Stefan. Vi hann prata en liten stund om kursen, upplägget och den digitala världen. Jag blev aningen lättad när Stefan sa att han långt ifrån använder all digital teknik.
Vad har jag annars gjort för digitala framsteg? Ja, min kollega berättade bland annat att hon provat att jobba i delade dokument från Google docs, men att det helt plötsligt försvann! Precis vad jag befarade - det blir allt att vänta för min del. Det känns inte som om jag vill vara testpilot med arbetet som insats.
En upptäckt som jag gjort är att jag blivit mera nyfiken. Jag tittar på ett annat sätt på skärmen nu. Förut fanns en hel massa ikoner som jag inte kände till eller tyckte berörde mig, nu märker jag att jag vet vad flera av dem har för funktion. Jag väljer medvetet bort eller till vad jag vill använda mig av.
Jag har också varit inne på Wikipedia efter att ha läst om alla funktioner och hur man gör när man lägger upp eller redigerar text. Tänk - jag har varit många gånger på Wikipedia men aldrig
t ex tagit notis om diskussionsfliken. Mina kunskaper och därmed det jag ser - har förändrats!
Igår reste jag med SJ. Tåget var... försenat! Det blev ytterligare tid att utforska mobilen. Plötsligt hittade jag en funktion där jag kunde publicera bilder i blogg. Jag trodde att jag skulle kunna skicka bilder direkt till den här bloggen. Det visade sig dock att jag på något vis la upp en ny blogg - jag vet inte hur det gick till, men jag är glad att jag i alla fall försökte.
Min dotter, 13 år, hade engelskaläxa den här veckan. Läraren arbetar en hel del med nya verktyg. Glad berättade hon att hon spelat in en 3 min lång argumentationsmonolog kring ett ämne de fått, och sedan skickat den via bluetooth från sin mobil till lärarens mobil. Spännande! Han var därefter väl förberedd för att argumentera/diksutera innehållet i det hon läst tillsammans med mig IRL. Alltså inte antingen eller utan både och!
fredag 5 februari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej Camilla!
SvaraRaderaSamma här: man får upp ögonen för nya saker. jag hade inte heller sett diskussionsfliken i Wikipedia förut.
/ Ingrid
Hej,
SvaraRaderasamma här! Har inte sett de där flikarna heller, eller inte gett dem någon betydelse. Det ska bli intressant att höra om eleverna använder sig av flikarna eller ej, för mer info :) Jag gör det numera i alla fall :)
OCH: vad tufft att skicka in via bluetooth som din dotter gjort. Bra jobbat att argumentera i hela 10 minuter! :) Kreativt och kul med ny och teknik. Jag gillar blandningen nytt och gammalt :)
Mycket smileys från mig idag, hehe! Hade gott! :)
De där mobillektionern är lite spännande, men jag har läst lite om att man på skolorna är lite negativ till funtioner som kan utesluta vissa elever (för det kan ju trots allt vara så att inte alla har en mobil) och att det kan kosta eleverna pengar. Bluetooth är väl gratis, men det finns SMS- och MMS-lektioner också.
SvaraRaderaKul med alla era kommentarer! Visst är det viktigt att man ser till att inte exkludera någon elev om man använder nya verktyg. Jag förutsätter också att lärarna kollar upp detta inklusive att det inte kostar något för eleverna eftersom vår svenska skola ska vara kostnadsfri. Dessutom tycker jag naturligtvis att det viktigaste är att det kommer lärande utav det man gör. Då menar jag inte bara digitalt lärande utan, som i detta fall, en förbättrad kunskap i engelska.
SvaraRadera