fredag 26 mars 2010

Hantera Förstå Sammanfoga

Hur informationskompetent behöver man bli och i så fall hur utvecklar man en sådan förmåga? Det är två av de frågeställningar som väcks hos mig under delen "Källkritik och söktjänster". Jag använder frekvent sidan Kolla källan från Skolverket och tycker att det är en utmärkt sida som bara blir bättre och bättre! Källkritik från Lunds universitet har jag däremot inte läst tidigare. Intressant information om akademisk legitimitet. Men det nämns på sidan, och det slår mig också, att även forskare kan utgå från olika tolkningsramar, teoretiska perspektiv och andra överväganden. Exempelvis visar man på att två olika forskare skrivit på olika sätt i NE. Vem ska man då lita på? NE skrivs av forskare och granskas då av andra forskare - men får de i sin tur göra sin röst hörd? I NE är det väl vanligast att en person står för tolkningen? Samtidigt saknar wikipedia akademisk legitimetet - men många röster blir hörda. Enligt Cecilia Gärdéns doktorsavhandling "Informationssökning och informationsanvändning i kommunal vuxenutbildning" så gäller det att kunna jämföra, analysera och förklara olika ståndpunkter i stället för att bara redovisa fakta. Det är genom problematisering och undersökande arbetssätt som vi kan erövra djupare förståelse för hur saker fungerar och hänger samman. Det är även så den här kursen fungerar. Jag har nu läst PIM, Lunds universitets källkritik och Kolla källan och nu övar jag mig genom att försöka få ner mina tankar i ett resonemang kring det jag läst. Det är inte lätt att resonera med sig själv...Det hade givit ytterligare en dimension om jag fått fråga, prata och diskutera med någon annan också! Så vem vill göra ett inlägg på det här?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar