Visar inlägg med etikett digitala presentationer. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett digitala presentationer. Visa alla inlägg

söndag 28 februari 2010

Stötta elevens lärande


Digitala presentationer har jag viss erfarenhet av även om jag inte gjort så många hittills totalt. Det festliga är att jag förra veckan "plockade fram" en av de första presentationerna jag gjorde. Snacka om att jag utnyttjade alla funktioner! Det kom inflygande meningar från höger, vänster, uppifrån och nerifrån... Jag hade fastnat i det mönster som de flesta fastnar i när de börjar med powerpoint - motsatsen till lagom! Nu har jag gjort om presentationen eftersom jag ska använda den på en föreläsning nästa vecka. Efter att ha tittat på Stefans instruktionsvideo och dessutom lärt mig vad Pecha Kucha är - känner jag att det nog får bli en redigeringsrunda till. Blev faktiskt riktigt nyfiken på Pecha Kucha, 20 biler och 20 sekunder prat per bild. Jag inser värdet av att fundera lite mera kring vilka bilder jag ska välja och sedan fokusera mera på vad jag ska säga. Totalt 6 min och 40 sekunder - min föreläsning är på 2 tim och 30 min!!! Visserligen inklusive paus :) Jaha, vad gör jag då resten av tiden? Kan jag få igång frågor, diskussioner och reflektioner kring det jag sagt? Min presentation var i alla fall på 16 bilder, så där hade jag ändå hållit mig inom lagom-nivån. Ju mer man lär sig - desto svårare blir det - jag kommer ihåg hur nöjd jag var med den där första presentationen...