...hade jag tänkt sitta vid datorn. Men så gick jag in på kurswebben och så småningom hamnade jag på någons blogg. På den bloggen beskrevs hur bra formulär man kan hitta i google dokument. Sagt och gjort. Nu har jag varit inne på google dokument. Oj, så många användbara mallar det finns där.
Och nu har det inte gått bara 5 minuter utan 55!
Visar inlägg med etikett google docs. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett google docs. Visa alla inlägg
måndag 14 juni 2010
onsdag 27 januari 2010
Google docs
Nu har jag provat på google docs. Eftersom jag jobbar i word hela dagarna har jag inte riktigt blivit vän med google docs, trots att vi har det hemma. Själva skrivandet och sparandet var ju mycket likvärdigt. Det som försvårade mitt arbete var att rubrikerna i google docs stämde inte överens med de rubriker som Stefan pratade om på filmerna. Jag hade ingen "importera-knapp" det står "lägg upp" i stället. "Flytta till" fanns inte heller utan där står det "mappar". För en nybörjare som jag, räcker det för att ställa till det. Jag fick växla några gånger mellan film och "verklighet" innan jag fick till det.
Hur kommer det sig - är det olika versioner/uppdateringar?
Jag tycker att det ska bli väldigt spännande att försöka dela dokument och samarbeta kring/i ett dokument. Möjligheten att arbeta i samma dokument är lysande. Jag samarbetar med författare och vi skickar ofta dokument med kommentarer fram och tillbaka. Det verkar svårare att sitta vid datorn precis samtidigt, på olika platser. Vad händer om man skriver saker samtidigt? Väljer datorn var det placeras? Blir det inte en hel massa klipp och klistra?
För min del känner jag att jag själv behöver bli mera van och kunnig innan jag vågar ge mig på "riktiga" dokument. Jag har delat en googletext med min kollega Ulrica, som också går den här kursen. Förhoppningsvis har hon tålamod med mig så jag får "leka" lite med ett fuskdokument och se vad som händer.
När det gäller riskerna med att dela och lagra allt på nätet, så måste jag erkänna att jag känner mig lite orolig och okunnig. Men jag försöker hålla det ifrån mig!
Det känns märkligt att allt man skriver och sparar, skickar och publicerar hela tiden "finns" någonstans. Den senaste tiden har jag registrerat mig på så många olika sidor för den här kursens räkning; användarnamn och lösenord skrivs in gång på gång...
Hur mycket kan en människa kartläggas? Vad händer om informationen kommer i orätta händer? Om något försvinner - försvinner allt?
Hur kommer det sig - är det olika versioner/uppdateringar?
Jag tycker att det ska bli väldigt spännande att försöka dela dokument och samarbeta kring/i ett dokument. Möjligheten att arbeta i samma dokument är lysande. Jag samarbetar med författare och vi skickar ofta dokument med kommentarer fram och tillbaka. Det verkar svårare att sitta vid datorn precis samtidigt, på olika platser. Vad händer om man skriver saker samtidigt? Väljer datorn var det placeras? Blir det inte en hel massa klipp och klistra?
För min del känner jag att jag själv behöver bli mera van och kunnig innan jag vågar ge mig på "riktiga" dokument. Jag har delat en googletext med min kollega Ulrica, som också går den här kursen. Förhoppningsvis har hon tålamod med mig så jag får "leka" lite med ett fuskdokument och se vad som händer.
När det gäller riskerna med att dela och lagra allt på nätet, så måste jag erkänna att jag känner mig lite orolig och okunnig. Men jag försöker hålla det ifrån mig!
Det känns märkligt att allt man skriver och sparar, skickar och publicerar hela tiden "finns" någonstans. Den senaste tiden har jag registrerat mig på så många olika sidor för den här kursens räkning; användarnamn och lösenord skrivs in gång på gång...
Hur mycket kan en människa kartläggas? Vad händer om informationen kommer i orätta händer? Om något försvinner - försvinner allt?
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
