Varför blir mina klipp från youtube så stora när jag bäddar in dem?
Kan någon förklara det för mig. Så blev det inte tidigare...
Visar inlägg med etikett youtube. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett youtube. Visa alla inlägg
söndag 18 april 2010
tisdag 9 mars 2010
Tyck till Om Bildning
Det här tipset "anfaller" just nu från många håll! Det är så det fungerar 2010 - det är lätt att nå ut till många!
Men vad är bildning? Vilken kunskap ska vi kämpa för och vad kan vi hoppa över? Finns det något som du gör idag som du absolut kan sluta med i morgon?
fredag 19 februari 2010
Second Life
Funderar över hur det kan komma sig att jag som försöker leva så mycket som möjligt "här och nu" plötsligt hamnat i "Second Life".
Second Life är ett exempel på virtuell värld som i bästa fall skulle kunna användas som "virtual learning". Mitt besök i Second Life kan inte betraktas som varken lärorikt eller lyckat. Faktum är att jag redan innan jag börjar känner mig skeptisk. Vid demonstrationsvideon kände jag ändå att jag rycktes med lite - häftigt, allt är möjligt! Men genast infann sig tanken om alla som flyr vardagen och önskar sig bort, önskar sig ett Second Life. Är jag för trist? För präktig? Blev i alla fall inte mindre skeptisk när jag snabbt hamnade i någon form av köpsituation, ville jag betala med Mastercard? Visa? Avbryt - jag vill inte hamna i att jag tvingas betala något som jag inte förstått att jag köpt.
Tittade i stället på youtubeklippet som visar hur en person som har hallucinationer känner sig, tänkvärt men inte särskilt verklighetsnära (tror jag).
Hittills har e-lärandet varit teknikdrivet, men jag håller med de som säger att tiden nu är mogen för en mera användar - och efterfrågedriven utveckling. För mig känns inte Second Life som det främsta alternativet när jag ska söka verktyg för lärande. Inte heller känns det som en arena för vårt förlag att befinna sig på - ha, ha kanske skapa drömkontoret?!
Jag fortsätter satsa på my First life ett tag till!
Second Life är ett exempel på virtuell värld som i bästa fall skulle kunna användas som "virtual learning". Mitt besök i Second Life kan inte betraktas som varken lärorikt eller lyckat. Faktum är att jag redan innan jag börjar känner mig skeptisk. Vid demonstrationsvideon kände jag ändå att jag rycktes med lite - häftigt, allt är möjligt! Men genast infann sig tanken om alla som flyr vardagen och önskar sig bort, önskar sig ett Second Life. Är jag för trist? För präktig? Blev i alla fall inte mindre skeptisk när jag snabbt hamnade i någon form av köpsituation, ville jag betala med Mastercard? Visa? Avbryt - jag vill inte hamna i att jag tvingas betala något som jag inte förstått att jag köpt.
Tittade i stället på youtubeklippet som visar hur en person som har hallucinationer känner sig, tänkvärt men inte särskilt verklighetsnära (tror jag).
Hittills har e-lärandet varit teknikdrivet, men jag håller med de som säger att tiden nu är mogen för en mera användar - och efterfrågedriven utveckling. För mig känns inte Second Life som det främsta alternativet när jag ska söka verktyg för lärande. Inte heller känns det som en arena för vårt förlag att befinna sig på - ha, ha kanske skapa drömkontoret?!
Jag fortsätter satsa på my First life ett tag till!
onsdag 27 januari 2010
Youtube
Nu har jag riktigt kommit igång!
Youtube känner jag igen sedan tidigare. Hemma hos oss är det ofta olika youtubeklipp som är igång. Det var intressant att se den korta filmen om youtubes historia. Den utveckling som sker inom området är så ojämförbar. Speciellt fastnade jag för attityden som genomsyrar så mycket av IKT - "the future - it´s up to you".
Uppgiften med att spela in mig själv och lägga upp ett klipp här på bloggen får vänta. Ni får hålla ut!
Youtube känner jag igen sedan tidigare. Hemma hos oss är det ofta olika youtubeklipp som är igång. Det var intressant att se den korta filmen om youtubes historia. Den utveckling som sker inom området är så ojämförbar. Speciellt fastnade jag för attityden som genomsyrar så mycket av IKT - "the future - it´s up to you".
Uppgiften med att spela in mig själv och lägga upp ett klipp här på bloggen får vänta. Ni får hålla ut!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
