Visar inlägg med etikett wikipedia. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett wikipedia. Visa alla inlägg
fredag 26 mars 2010
Hantera Förstå Sammanfoga
Hur informationskompetent behöver man bli och i så fall hur utvecklar man en sådan förmåga? Det är två av de frågeställningar som väcks hos mig under delen "Källkritik och söktjänster". Jag använder frekvent sidan Kolla källan från Skolverket och tycker att det är en utmärkt sida som bara blir bättre och bättre! Källkritik från Lunds universitet har jag däremot inte läst tidigare. Intressant information om akademisk legitimitet. Men det nämns på sidan, och det slår mig också, att även forskare kan utgå från olika tolkningsramar, teoretiska perspektiv och andra överväganden. Exempelvis visar man på att två olika forskare skrivit på olika sätt i NE. Vem ska man då lita på? NE skrivs av forskare och granskas då av andra forskare - men får de i sin tur göra sin röst hörd? I NE är det väl vanligast att en person står för tolkningen? Samtidigt saknar wikipedia akademisk legitimetet - men många röster blir hörda. Enligt Cecilia Gärdéns doktorsavhandling "Informationssökning och informationsanvändning i kommunal vuxenutbildning" så gäller det att kunna jämföra, analysera och förklara olika ståndpunkter i stället för att bara redovisa fakta. Det är genom problematisering och undersökande arbetssätt som vi kan erövra djupare förståelse för hur saker fungerar och hänger samman. Det är även så den här kursen fungerar. Jag har nu läst PIM, Lunds universitets källkritik och Kolla källan och nu övar jag mig genom att försöka få ner mina tankar i ett resonemang kring det jag läst. Det är inte lätt att resonera med sig själv...Det hade givit ytterligare en dimension om jag fått fråga, prata och diskutera med någon annan också! Så vem vill göra ett inlägg på det här?
Etiketter:
akademisk legitimitet,
kolla källan,
källkritik,
newsmill,
PIM,
wikipedia
fredag 5 februari 2010
Digitalt i veckan?!
Jag upptäcker att den gångna veckan bara rusat förbi. Det var förra fredagen jag bloggade från matematikbiennalen. Det var kul att träffa Stefan. Vi hann prata en liten stund om kursen, upplägget och den digitala världen. Jag blev aningen lättad när Stefan sa att han långt ifrån använder all digital teknik.
Vad har jag annars gjort för digitala framsteg? Ja, min kollega berättade bland annat att hon provat att jobba i delade dokument från Google docs, men att det helt plötsligt försvann! Precis vad jag befarade - det blir allt att vänta för min del. Det känns inte som om jag vill vara testpilot med arbetet som insats.
En upptäckt som jag gjort är att jag blivit mera nyfiken. Jag tittar på ett annat sätt på skärmen nu. Förut fanns en hel massa ikoner som jag inte kände till eller tyckte berörde mig, nu märker jag att jag vet vad flera av dem har för funktion. Jag väljer medvetet bort eller till vad jag vill använda mig av.
Jag har också varit inne på Wikipedia efter att ha läst om alla funktioner och hur man gör när man lägger upp eller redigerar text. Tänk - jag har varit många gånger på Wikipedia men aldrig
t ex tagit notis om diskussionsfliken. Mina kunskaper och därmed det jag ser - har förändrats!
Igår reste jag med SJ. Tåget var... försenat! Det blev ytterligare tid att utforska mobilen. Plötsligt hittade jag en funktion där jag kunde publicera bilder i blogg. Jag trodde att jag skulle kunna skicka bilder direkt till den här bloggen. Det visade sig dock att jag på något vis la upp en ny blogg - jag vet inte hur det gick till, men jag är glad att jag i alla fall försökte.
Min dotter, 13 år, hade engelskaläxa den här veckan. Läraren arbetar en hel del med nya verktyg. Glad berättade hon att hon spelat in en 3 min lång argumentationsmonolog kring ett ämne de fått, och sedan skickat den via bluetooth från sin mobil till lärarens mobil. Spännande! Han var därefter väl förberedd för att argumentera/diksutera innehållet i det hon läst tillsammans med mig IRL. Alltså inte antingen eller utan både och!
Vad har jag annars gjort för digitala framsteg? Ja, min kollega berättade bland annat att hon provat att jobba i delade dokument från Google docs, men att det helt plötsligt försvann! Precis vad jag befarade - det blir allt att vänta för min del. Det känns inte som om jag vill vara testpilot med arbetet som insats.
En upptäckt som jag gjort är att jag blivit mera nyfiken. Jag tittar på ett annat sätt på skärmen nu. Förut fanns en hel massa ikoner som jag inte kände till eller tyckte berörde mig, nu märker jag att jag vet vad flera av dem har för funktion. Jag väljer medvetet bort eller till vad jag vill använda mig av.
Jag har också varit inne på Wikipedia efter att ha läst om alla funktioner och hur man gör när man lägger upp eller redigerar text. Tänk - jag har varit många gånger på Wikipedia men aldrig
t ex tagit notis om diskussionsfliken. Mina kunskaper och därmed det jag ser - har förändrats!
Igår reste jag med SJ. Tåget var... försenat! Det blev ytterligare tid att utforska mobilen. Plötsligt hittade jag en funktion där jag kunde publicera bilder i blogg. Jag trodde att jag skulle kunna skicka bilder direkt till den här bloggen. Det visade sig dock att jag på något vis la upp en ny blogg - jag vet inte hur det gick till, men jag är glad att jag i alla fall försökte.
Min dotter, 13 år, hade engelskaläxa den här veckan. Läraren arbetar en hel del med nya verktyg. Glad berättade hon att hon spelat in en 3 min lång argumentationsmonolog kring ett ämne de fått, och sedan skickat den via bluetooth från sin mobil till lärarens mobil. Spännande! Han var därefter väl förberedd för att argumentera/diksutera innehållet i det hon läst tillsammans med mig IRL. Alltså inte antingen eller utan både och!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
