Visar inlägg med etikett newsmill. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett newsmill. Visa alla inlägg

fredag 26 mars 2010

Hantera Förstå Sammanfoga

Hur informationskompetent behöver man bli och i så fall hur utvecklar man en sådan förmåga? Det är två av de frågeställningar som väcks hos mig under delen "Källkritik och söktjänster". Jag använder frekvent sidan Kolla källan från Skolverket och tycker att det är en utmärkt sida som bara blir bättre och bättre! Källkritik från Lunds universitet har jag däremot inte läst tidigare. Intressant information om akademisk legitimitet. Men det nämns på sidan, och det slår mig också, att även forskare kan utgå från olika tolkningsramar, teoretiska perspektiv och andra överväganden. Exempelvis visar man på att två olika forskare skrivit på olika sätt i NE. Vem ska man då lita på? NE skrivs av forskare och granskas då av andra forskare - men får de i sin tur göra sin röst hörd? I NE är det väl vanligast att en person står för tolkningen? Samtidigt saknar wikipedia akademisk legitimetet - men många röster blir hörda. Enligt Cecilia Gärdéns doktorsavhandling "Informationssökning och informationsanvändning i kommunal vuxenutbildning" så gäller det att kunna jämföra, analysera och förklara olika ståndpunkter i stället för att bara redovisa fakta. Det är genom problematisering och undersökande arbetssätt som vi kan erövra djupare förståelse för hur saker fungerar och hänger samman. Det är även så den här kursen fungerar. Jag har nu läst PIM, Lunds universitets källkritik och Kolla källan och nu övar jag mig genom att försöka få ner mina tankar i ett resonemang kring det jag läst. Det är inte lätt att resonera med sig själv...Det hade givit ytterligare en dimension om jag fått fråga, prata och diskutera med någon annan också! Så vem vill göra ett inlägg på det här?

söndag 14 mars 2010

Linjär undervisning eller vadå?

Har läst veckobrevet från KTH och funderar lite kring diskussionen kring vilka effekter den digitala revolutionen kommer att få på livet i allmänhet och undervisning i synnerhet. Passade också på att läsa Else Nygrens och Anders Larssons artikel på Newsmill. En andraordningseffekt som jag ser som en stor förändring på undervisningssidan är digital literacy. För att uppnå denna färdighet gäller det både att kunna tillgodogöra sig ett innehåll framställt i ett interaktivt digitalt medium och även att kunna uttrycka egna tankar och resonemang på detta vis. För att nå en sådan färdighet krävs medveten handledning från en lärare, handledare, mentor. Jag tycker att man många gånger idag sätter så stor tilltro till den unga generationen. Visst de kan mycket, de kan saker som vi inte kan - men de behöver fortfarande handledning, guidning, undervisning. Tid att lära, tid att reflektera. Närvaro och kommunikation, någon att prova sina tankar mot. Kan det vara så att linjär undervisning har påverkats av en syn på lärande där man på egen hand ska "kunskapa" sig fram till individuella lösningsmodeller? Varje individ bygger själv upp sin kunskapsstruktur men det behövs en professionell lärar som hjälper till att se strukturer och som kan utvärdera kvaliteten i elevens lärande.