Visar inlägg med etikett facebook. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett facebook. Visa alla inlägg

söndag 18 april 2010

Användardrivet vs teknikdrivet

Jag har säkert skrivit det förut men gör det igen; insikten vi alla måste få om att de sociala medierna länge drivits framåt av tekniken mera än av nytta och användarnas krav. Det är kanske så det är. Det måste till en viss teknikutveckling och en mängd olika funktioner som sedan vi små användare som hakar på i ett senare skede, kan välja eller välja bort. Efter att ha använt FB en tid så känner jag viss tristess många dagar. Visst, kul att kolla lite vad andra skriver, men sällan några höjdpunkter...
Men idag insåg jag en nyttoväg - tänk så bra att få information och hjälp nu när flygkaos råder i hela Europa. Glädjer mig bland annat åt solskenshistorien om Anton, 12 år, som mellanlandat i London och som fick möjlighet att åka med en buss hem till Sverige tack vare sin mammas förfrågan på FB. Då kan jag köpa att FB känns ytligt - en förening av nytta och nöje höjer värdet! I alla fall för mig.

lördag 13 februari 2010

Twittra, skata, kråka, sparv...

Har skrattat flera gånger åt reklamen "Hör du till dem som tror att twittra är en sjöfågel?" Jag har inte hört till den gruppen (det är väl därför jag har tyckt att det var så roligt...)men närapå. Jag har faktiskt aldrig riktigt förstått finessen. Senast läste jag Annica Lantz och Ebba von Sydows twittrande från Melodifestivalen - Jag vet inte om det höjde värdet på den sändningen direkt. Sammankopplat med den senaste undersökningen om multitasking som visar att det inte är så nyttigt, kan jag faktiskt få fortsätta att vara skeptisk. Jag har även läst att just Twitter verkar vara på nedgående.
Facebook har jag sedan tidigare. Diskuterade med en av mina vänner om det är vanligare inom vissa yrkesgrupper. Hon själv är advokat och har inte Facebook, vilket hon tror är mest vanligt för just hennes yrkeskategori. Vad tror du?

Delicious var ännu en ny bekantskap. Jag installerade knapparna på vår dator här hemma men egentligen vet jag inte om det var lite överarbete. Vi har Firefox och där finns redan "Bokmärken". Men jag tror inte att man kan tagga och söka på alla sina bokmärken om man nu får tusentals som Stefan sa på instruktionsvideon. :)

Nu är det dags för mig att göra inlämningsuppgiften. Jag tänker göra den före jag gör podcasten. Jag har visserligen läst instruktionen men jag kan nog inte koncentrera mig mera nu. Det blir avkopplande att bara skriva ner reflektioner på en A4 - som i gamla goda tider. Tur att de inte ville har uppgiften på nå´t flashigare sätt :)