måndag 3 maj 2010

Svårt att vara inne när det kvittrar ute!

Är det att svårare att vara digital på sommaren? För mig känns det så. Jag känner att själva livet knackar på - mycket mera just nu på våren! Jag vill inte sitta inne och skriva blogginlägg på kvällarna, jag vill vara utomhus i stället! Jag vill inte twittra när jag är utomhus, jag vill känna lugnet och tystnaden, bara vara!
Det är kul med ny teknik. Men det är härligt med gammalmodiga trädgårdshandskar och spadtag i jorden - också!
Just nu vill jag vara mera närvarande i det verkliga livet, inte bara i det digitala. Det känns lugnare så. Jag vill njuta, ta det lugnt och bara vara!

söndag 18 april 2010

Nya möjligheter hela tiden!

Nu provar jag att blogga från iGoogle.
Det går säkert hur bra som helst. Lätt som en plätt!

Vad gör jag för fel?

Varför blir mina klipp från youtube så stora när jag bäddar in dem?
Kan någon förklara det för mig. Så blev det inte tidigare...

Camillas KTH-blogg: Från bok till film

Camillas KTH-blogg: Från bok till film

Från bok till film



Vad sägs om den här tjänsten? Kan det vara något för att tillgodose olika lärstilar?
Lite långsökt kanske...?!

Filmen är hämtad från Elibs blogg.

Användardrivet vs teknikdrivet

Jag har säkert skrivit det förut men gör det igen; insikten vi alla måste få om att de sociala medierna länge drivits framåt av tekniken mera än av nytta och användarnas krav. Det är kanske så det är. Det måste till en viss teknikutveckling och en mängd olika funktioner som sedan vi små användare som hakar på i ett senare skede, kan välja eller välja bort. Efter att ha använt FB en tid så känner jag viss tristess många dagar. Visst, kul att kolla lite vad andra skriver, men sällan några höjdpunkter...
Men idag insåg jag en nyttoväg - tänk så bra att få information och hjälp nu när flygkaos råder i hela Europa. Glädjer mig bland annat åt solskenshistorien om Anton, 12 år, som mellanlandat i London och som fick möjlighet att åka med en buss hem till Sverige tack vare sin mammas förfrågan på FB. Då kan jag köpa att FB känns ytligt - en förening av nytta och nöje höjer värdet! I alla fall för mig.

onsdag 7 april 2010

Connected


Jag har aldrig "skajpat" men nu ska det bli av! Dottern, 13 år, gör det då och då. Tidigare ikväll satt hon med den lilla laptopen och skajpade med tre kompisar. Det är ju ett utmärkt sätt att prata flera tillsammans.
Nu ska jag också skaffa ett konto och prova!